Kombozycje Rafał WILK & ZBIOK Czajkowski
autor: Henryk Kwiatek
·
🇬🇧 below the poster
Projekt Kombozycje gra o najwyższą stawkę, gdy liberalny kapitalizm wytwarza narzędzia potęgujące atomizację i polaryzację, motywuje prywatne interesy, wykańczającą eksploatację i totalną rywalizację grup i jednostek. Społeczeństwa konfliktu oddają władzę reprezentantom przemocowej męskości, a przecież przyszłość życia na ziemi jest grą o sumie niezerowej, w której przegrywają lub wygrywają wszystkie uczestniczące strony, dlatego umiejętności rozmowy, współpracy i działań wspólnotowych należy do najważniejszych kompetencji przyszłości. Kwiaciarnia Grafiki za pomocą dostępnych sobie narzędzi artystycznych prowadzi mały sabotaż w obrębie systemu egoizmów. Stymulując powstanie ponadindywidualnych współdzieł, tworzy pole testowe dla przyszłości, która, jeśli ma nadejść, musi powstać jako wspólne dzieło.
Kombozycje Rafał WILK & ZBIOK Czajkowski
Otwarcie:12 grudnia, godzina 19-21
Kwiaciarnia Grafiki, ul. Smulikowskiego 6/8, drugie podwórko, suterena.
Podczas otwarcia będzie akcja sita na żywo, szczegóły poniżej w tekście.
Wystawę można oglądać do końca stycznia 2025, po wcześniejszym umówieniu się. Wydarzenie na fb. Zapraszamy.
Tekst: Paweł Brylski
Ciało kuratorskie: Paweł Brylski, Kwiaciarnia Grafiki
Produkcja, grafika: Kwiaciarnia Grafiki
W namyśle nad wspólnotowością i relacyjnością we współczesnych sztukach wizualnych najrzadziej biorą udział dojrzali mężczyźni, co może być związane ze społecznymi konstruktami cis-het męskości, ale też doświadczeniem generacyjnym - obserwacji wyczerpania innych utopii. Dorastanie w latach 80., w okresie kryzysu ekonomicznego i społecznego w ostatniej fazie PRL doprowadziło do pozornej kompromitacji pojęć takich jak dobra wspólne czy kolektywność, a liberalizmy kapitalizm transformacji nie tylko dawał zastrzyk energii i przynosił zachwyty nad kolorami i materią, był też wyzwalaczem koncepcji indywidualnej sprawczości. Do tego należy wspomnieć kreowane przez rynek i show-business wyobrażenie o sztuce podporządkowanej pojęciom samotnego artysty niezrozumiałego przez społeczeństwo, wybitnego dzieła i kolekcji.
Do najnowszej odsłony projektu kombozycyjnego Kwiaciarnia Grafiki zaprosiła dwóch malarzy ze stażem dwudziestoletniej przyjaźni. Obaj artyści poruszają się w odmiennych obszarach tematycznych. Kiedy Rafał Wilk interesuje się głównie naturą, krajobrazem po człowieku i roślinami zajmującymi miejsce po opuszczonej cywilizacji, uwaga Zbioka Czajkowskiego skierowana jest w stronę wytworów kultury, rytuałów społecznych, masek, cosplayu i psychodelii. Artyści stworzyli nowy wzór wspólnej pracy, podejmują próbę wytworzenia równorzędnej serii dialogujących obrazów. Kombozycją jest zatem cały wystawienniczy dialog. Obiekty powstawały w podobnym czasie pod wpływem wzajemnych, przyjacielskich inspiracji. Wystawa jest rodzajem dynamicznej wymiany myśli, w której najciekawsze jest to, co się dzieje pomiędzy i w trakcie.
Na dobrą sprawę każda wystawa zbiorowa może być traktowana jako metafora wspólnoty. Przy zestawieniu prac pochodzących z różnych porządków, najważniejsze jest to, co się dzieje na przecięciu współrzędnych. Napięcia generowane przez prace są czymś w rodzaju rozmowy toczonej pomiędzy wizualnościami, wyborami tematycznymi i kompozycyjnymi, znaczeniami, a także emocjami, które dzieła wywołują po stronie odbiorczej, pomiędzy intencją, a interpretacją. Na wystawie zbiorowej dzieło opuszcza indywidualną praktykę i wchodzi w obszar niczyj, należący już nie do artysty i jego pracy, ale do obszaru wspólnego, generowanego na styku. W tym kontekście najbardziej wybrzmiewa to, co okazuje się najbardziej wspólne dla tak różnych prac. Post-ludzkie krajobrazy i cosplayowe maski opuszczają miejsca zarezerwowane dla zaimka "ja".
Kombozycja (ang. combo — połączenie), wspólnie wykonana praca przez minimum dwie osoby artystyczne na jednym podłożu. Współdziałanie może być trudne lecz warte przyszłości. Podążając za ikonicznymi dla serigrafii kombozycjami Warhol&Basquiat. Czy z polskiego ogródka ostatnie działania duetu Matecki&Ciecierski, Gomulicki&Kubik, które stanowią doskonały przykład współdzieła uwolnionego z pęt ego na rzecz współdzieła.
Na wystawie kombozycje będą emanować się pracami malarskimi oraz serigrafiami.
Sito na żywo ma proste zasady, Wy przynosicie jasny textyl (farba będzie czarna), który wspólnie zadrukujemy grafiką Estery Mrówki. Sito świetnie przywraca blask ukochanym ciuszką. Nowa warstwa farby potrafi przywrócić do życia textyla z czeluści garderoby. Nie kupujcie recyklujcie!
- Farby wodne, które będą w użyciu podczas akcji lubią się najbardziej z naturalnymi podłożami. Nie koniecznie nowymi i nie koniecznie jasnymi.
Syntetyk możemy zadrukować raczej jako pamiątkę spotkania. - Wymiar grafiki około 25x40 cm.
- Nadruk sakralne „co łaska”.
- Kolor nadruku czarny.
Rafał Wilk, absolwent Wydziału Artystycznego Uniwersytetu Zielonogórskiego, obronił dyplom z malarstwa w pracowni prof. Ryszarda Woźniaka. W swoich pracach wykorzystuje różne techniki od malarstwa, przez instalacje wideo, fotografię, aż po animacje. Wyciąga na pierwszy plan pozornie nieistotne zdarzenia z przeszłości i teraźniejszości. Angażuje się w rekonstrukcje historii wypartych i mało znanych, eksplorując relacje pamięci, narracji historycznej i wyobraźni. Przygląda się miejskim i domowym roślinom, dekonstruując absurd podziału na naturę i kulturę. Tropi drobne ironie dnia powszedniego, zwracając się ku temu, co zazwyczaj dzieje się w tle. Na codzienność spogląda przez optykę snu, co pozwala mu zaburzać porządek pojęć, reguł i praw, w którym tkwimy. Artysta generuje przeżycia i emocje, które poszerzają doświadczenia na jawie o to, co niesamowite, niewyrażalne, ale podskórnie wpisane w naszą rzeczywistość.
Swoje projekty pokazywał w kraju i za granicą, m.in. w Muzeum Współczesnym Wrocław, BWA Zielona Góra, Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, Gdańskiej Galerii Miejskiej.
Laureat Grand Prix konkursu na Obraz Roku organizowanego przez miesięcznik „Art&Business" (2005), Stypendysta Ministra Kultury (2009, 2020), Stypendysta Miasta Warszawa (2014, 2019).
Jego prace znajdują się w kolekcjach prywatnych i instytucjonalnych.
Sławek ZBIOK Czajkowski w swoich obrazach malowanych aerografem czerpie z wieloletniej praktyki zakorzenionej w kulturze graffiti. Jego praktyka artystyczna wychodzi daleko poza ramy obrazów. Działa muralem, projektowaniem graficznym oraz ilustracją. Czajkowski operuje charakterystycznym stylem malarskim czerpiącym z estetyk ulicznych, malarstwa XX w mistrzów, jak również z popkultury, internetu, korzysta z AI. Tematy prac Zbioka dotyczą zagadnień nierówności społecznych, przemocy, dyskryminacji oraz alienacji jednostki.
Czajkowski uczestniczył w ponad 100 wystawach i projektach prezentowanych m.in. w Polsce, Niemczech, Rosji, USA, Japonii, Indiach, Chinach oraz Wielkiej Brytanii. W latach 2008-2014 wspólnie z Joanną Stembalską z ramienia BWA Wrocław tworzyli biennale sztuki zewnętrznej Out of Sth. Od 2014 roku wspólnie z Karoliną Zajączkowską tworzy duet artystyczny DWA ZETA.
Od 2019 roku prowadzi zajęcia fakultatywne ze sztuki w przestrzeni publicznej w Instytucie Sztuk Wizualnych przy Uniwersytecie Zielonogórskim.
W 2010 roku zdobył Grand Prix w konkursie młodego malarstwa im. Gepperta organizowanego przez Akademię Sztuk Pięknych we Wrocławiu. W 2011 roku został stypendystą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Obecnie mieszka i pracuje w Warszawie.
🇬🇧 The 'Kombozycje' project is a high-stakes endeavor in a world where liberal capitalism has created conditions that foster isolation, division, and intense competition. In societies riven by conflict, power often rests with those who embody aggressive masculinity. Yet, the future of our planet is a zero-sum game where everyone either wins or loses together. Therefore, the ability to communicate, cooperate, and engage in collective action is essential for the future. Kwiaciarnia Grafiki, using its artistic tools, is subtly undermining the system of egoism. By fostering the creation of supra-individual collaborative works, it is creating a testing ground for a future that, if it is to arrive, must be a collective creation.
Kombozycje: Rafał WILK & ZBIOK Czajkowski
Opening: December 12th, 7-9 PM
Kwiaciarnia Grafiki, ul. Smulikowskiego 6/8, second courtyard, basement.
A live screen printing demonstration will take place during the opening. More details below. The exhibition can be viewed until the end of January 2025 by appointment.
When reflecting on community and relationality in contemporary visual arts, mature men are often the least involved. This may be linked to social constructs of cis-heterosexual masculinity, but also to generational experiences - observing the exhaustion of other utopias. Growing up in the 1980s, during the economic and social crisis of the late PRL, led to the apparent discrediting of concepts such as the common good or collectivism. The liberal capitalism of the transformation period not only provided a burst of energy and admiration for colors and materials but also unleashed the concept of individual agency. Furthermore, we must mention the image of art, created by the market and show business, as subordinated to the notions of the solitary artist misunderstood by society, the exceptional work, and the collection.
For the latest iteration of the "Kombozycje" project, Kwiaciarnia Grafiki has invited two painters with a 20-year friendship. Both artists explore distinct thematic areas. While Rafał Wilk is primarily interested in nature, post-human landscapes, and the plants that take over abandoned civilizations, Zbiok Czajkowski's focus is on cultural artifacts, social rituals, masks, cosplay, and psychedelia. The artists have created a new model of collaborative work, attempting to produce an equal series of dialoguing paintings. The exhibition itself is a dialogue. The artworks were created simultaneously, influenced by their mutual friendship. The exhibition is a kind of dynamic exchange of ideas, where the most interesting part is what happens between and during the works.
In essence, every group exhibition can be seen as a metaphor for a community. When works from different orders are juxtaposed, the most important thing is what happens at their intersection. The tensions generated by the works are like a conversation between visual elements, thematic and compositional choices, meanings, and the emotions that the works evoke in the viewer, between intention and interpretation. In a group exhibition, a work leaves the realm of individual practice and enters a no-man's land, belonging neither to the artist nor their work, but to a shared space generated at the intersection. In this context, what resonates most strongly is what turns out to be most common to such diverse works. Post-human landscapes and cosplay masks leave behind the spaces reserved for the pronoun "I".
A kombozycja (from the English "combo" - a combination) is a work created collaboratively by at least two artists on a single substrate. Collaboration can be challenging but is ultimately worthwhile. Following the iconic Warhol & Basquiat screenprint collaborations, recent works by the Polish duos Matecki & Ciecierski, and Gomulicki & Kubik offer excellent examples of shared creations that transcend the ego in favor of collaboration.
Rafał Wilk, a graduate of the Faculty of Art at the University of Zielona Góra, defended his diploma in painting under the guidance of Professor Ryszard Woźniak. In his works, he employs a variety of techniques, from painting and video installations to photography and animation. He brings to the forefront seemingly insignificant events from the past and present. Wilk engages in the reconstruction of forgotten and little-known histories, exploring the relationships between memory, historical narrative, and imagination. He examines urban and domestic plants, deconstructing the absurd division between nature and culture. He traces the subtle ironies of everyday life, turning his attention to what usually happens in the background. Wilk views everyday life through the lens of dreams, which allows him to disrupt the order of concepts, rules, and laws in which we are entrenched. The artist generates experiences and emotions that expand our waking experiences with the extraordinary, the inexpressible, but subconsciously ingrained in our reality. His projects have been exhibited nationally and internationally, including at the Wrocław Contemporary Museum, BWA Zielona Góra, the Polish Sculpture Center in Orońsko, and the Gdańsk City Gallery.
Sławek ZBIOK Czajkowski's airbrush paintings draw on years of practice rooted in graffiti culture. His artistic practice extends far beyond the confines of paintings. He works with murals, graphic design, and illustration. Czajkowski employs a distinctive painting style, drawing from street aesthetics, 20th-century art masters, as well as pop culture, the internet, and AI. Zbiok's works address issues of social inequality, violence, discrimination, and individual alienation.
Czajkowski has participated in over 100 exhibitions and projects presented in Poland, Germany, Russia, the USA, Japan, India, China, and the United Kingdom. Between 2008 and 2014, together with Joanna Stembalska, he created the Out of Sth. outdoor art biennial on behalf of BWA Wrocław. Since 2014, he has formed an artistic duo, DWA ZETA, with Karolina Zajączkowska.
Since 2019, he has been teaching an elective course on public art at the Institute of Visual Arts at the University of Zielona Góra.
In 2010, he won the Grand Prix in the young painters' competition named after Geppert, organized by the Academy of Fine Arts in Wrocław. In 2011, he received a scholarship from the Ministry of Culture and National Heritage. He currently lives and works in Warsaw.
Curatorial team: Paweł Brylski, Kwiaciarnia Grafiki
Production, graphics: Kwiaciarnia Grafiki