UNIFORMY / UNIGŁOWY --> SZARE WRONY --> Alicja Karska + Ania Witkowska
autor: Henryk Kwiatek
·
🇬🇧 below the poster
W najnowszej wystawie Szare Wrony nie porzucają dotychczasowych narracji i nadal opowiadają o ponownym użyciu ubrań, budowaniu łańcucha zamkniętego obiegu w tekstyliach poprzez naprawie odzieży. Przesuwają się jednak z wełny w bawełnę i robotnicze uniformy. Nanoszą za pomocą sita i wodnych farb neoplastyczne kształty. Korzystają z ducha bauhasowego, włączając swoje indywidualne rzemiosło w szerszy kontekst, jakim jest szukanie wspólnych rozwiązań w kryzysie klimatycznym.
UNIFORMY / UNIGŁOWY
Otwarcie: 6 marca, godzina 19-21
Kwiaciarnia Grafiki, ul. Smulikowskiego 6/8, drugie podwórko, suterena.
Podczas otwarcia będzie akcja sita na żywo, szczegóły poniżej w tekście.
Wystawę można oglądać do końca marca 2025, po wcześniejszym umówieniu się.
Użyte kurtki, niczym moda kapsułowa, są w swej prostocie i praktyczności piękne.
Wrony sięgając po ubrania robotnicze, nie uciekają od postkolonialnych wątków. Odsyłają mentalnie do fabryk Dalekiego Wschodu czy południowej Ameryki, gdzie ktoś montuje dla nas kolejny komputer, tablet czy samochód, a kapitalocen nie widzi końca.
Dziewczyny nadrukowują na kurtki emblematy. Znaki, które faktycznie nimi nie są, stanowią jedynie ich echo. Geometryczne uproszczenia nie są jednak manifestem oddalenia się od natury, wręcz przeciwnie — dobrane kolory skłaniają nas ku bliskości z przyrodą. Ziemia, która jest dobrem wspólnym wymaga przecież troski.
Oprócz robotniczych kurtek będzie można obejrzeć charakterystyczny motyw ich twórczości — odbitki głów z kolekcji. Głowy odrealnione, monumentalne, odcięte. Dyktatorskie czy pełne strachu.
— Z czułości dla jutra – to nasze motto, bo chcemy już myśleć wyłącznie o tym, co może być lepsze w naszym życiu. Wrony są szare, bo schowane za pracą, nie stoją w świetle sceny artworldu, chociaż obie z nas artystki. Działamy na uboczu, w szczelinach codzienności, pomiędzy dydaktyką, formowaniem chleba w warszawskiej piekarni czy kolejną wystawą. Niesystematyczne, lecz konsekwentne w działaniu. Empatyczne i praktyczne. Egalitarne, mimo zindywidualizowanej i oryginalnej formy. — wyjaśniają Alicja Karska + Ania Witkowska z Szarych Wron.
Podczas wernisażu każdy, kto przyniesie ze sobą swój niechciany już lub uznany za nudny tekstyl, w ramach akcji sita na żywo będzie mógł samodzielnie odbić taką głowę na ubraniu. Głowa wielkości a3, farba czarna, nadruk sakralne „co łaska”.
Serdecznie zapraszamy, z czułości dla jutra!
Zrealizowane w ramach stypendium KPO dla Kultury #KPOdlakultury #KPO #NextGenerationEU #FunduszeUE
SZARE WRONY — duet artystyczno-rzemieślniczym, który próbuje ukształtować inne spojrzenie na życie rzeczy, a dokładnie swetrów czy bawełny z drugiej ręki. Alicja Karska i Ania Witkowska, absolwentki gdańskiej ASP, pracują na osi Gdańsk-Warszawa-Szczecin. Powołały do życia Szare Wrony bezpośrednio w wyniku pandemii w 2020. Izolacja i limitowany dostęp do natury podczas pierwszego lockdownu, uświadomiły im, że warto swoją twórczą energię przekierować w coś, co może zmienić podejście do używanych rzeczy i generować mniejszy ślad węglowy. Dziewczyny odkrywają więc potencjał tkwiący w odrzuconych i niechcianych ubraniach vintage. Wełna jest cennym surowcem, naturalnym i wszechstronnym włóknem, podatnym, niestety, na uszkodzenia i zużycie. Łatwo ją jednak regenerować. Tworzą w duchu Kintsugi (filozofii złotych blizn) - widocznych napraw poprzez ręczne przeróbki, haftowanie, dzierganie, aplikacje. Szukają formy, bazując na istniejącej. Nadają ubraniom nowy indywidualny charakter, dzięki temu każde z nich jest unikatem.
Kwiaciarnia Grafiki – warszawska pracownia, która od ponad dekady propaguje kulturę sitodruku w imię demokratyzowania dostępu do sztuki. Tą ręczną techniką drukarską wykonują zlecenia, autorskie projekty, jednak przede wszystkim zapraszają osoby artystyczne do wspólnej przygody z serigrafią. Współpracują m.in. z Maurycy Gomulicki, Karol Radziszewski, Aleksandra Waliszewska, Monika Drożyńska. Serigraficzne artefakty propagują online via https://graphicsflowershop.com/ Za Kwiaciarnią Grafiki stoją Marta Kwiatek — ilustratorka, kierowniczka pracowni sitodruku i rysunku na School of Form na Uniwersytecie SWPS oraz Kwiatek — robotnik sztuki, cyklista, fan antropogenu. Robią wystawy pod hasłem „Liberté, Égalité, Serigrafité!” Na co dzień działają na warszawskim Powiślu. Organizują wycieczki rowerowe Tour de Varsovie. Angażują się w sprawy lokalne, walczą o uratowanie toru kolarskiego Orzeł — Nowe Dynasy w Warszawie. Prowadzą plenerowe galerie TOR oraz AdHOK.
🇬🇧
UNIFORMS / SINGLE HEADS (UNIFORMY / UNIGŁOWY) --> SZARE WRONY --> Alicja Karska + Ania Witkowska
In their latest exhibition, Szare Wrony continues to explore the narrative of upcycling, promoting a closed-loop textile cycle through garment repair. Shifting from wool to cotton and industrial uniforms, they introduce neoplastic shapes using screen printing and water-based inks. Drawing inspiration from the Bauhaus movement, they integrate their individual craftsmanship into a broader context of seeking collective solutions to the climate crisis.
UNIFORMS / SINGLE HEADS
Opening: March 6, 7pm-9pm
Kwiaciarnia Grafiki, ul. Smulikowskiego 6/8, second courtyard, basement.
A live printing action will take place during the opening. More details below.
The exhibition is open until the end of March 2025, by appointment only.
The used jackets, much like capsule fashion, are beautiful in their simplicity and practicality. By selecting workers' uniforms, Szare Wrony do not shy away from post-colonial themes. They mentally reference the factories of the Far East or South America, where someone is assembling another computer, tablet, or car for us, and the Capitalocene shows no signs of ending.
The girls screen-print emblems onto the jackets. These signs, which are not actually signs, are merely their echoes. Geometric simplifications are not a manifesto of distancing oneself from nature, on the contrary - the chosen colors encourage us to feel closer to nature. The Earth, as a common good, requires care after all.
In addition to the worker's jackets, the exhibition will feature their characteristic motif - prints of heads from the collection. The heads are dematerialized, monumental, and severed. Dictatorial or full of fear.
In addition to the worker's jackets, the exhibition will feature their characteristic motif - prints of heads from the collection. The heads are dematerialized, monumental, and severed. Dictatorial or full of fear.
"With tenderness for tomorrow" is our motto, as we want to focus solely on what can be better in our lives. The Crows are grey because they are hidden behind their work, not standing in the spotlight of the art world, although we are both artists. We operate on the sidelines, in the cracks of everyday life, between teaching, shaping bread in a Warsaw bakery, and the next exhibition. Unsystematic but consistent in our actions. Empathetic and practical. Egalitarian, despite the individualized and original form, explain Alicja Karska and Ania Witowska from Szare Wrony.
During the vernissage, everyone who brings their own unwanted or boring textile will be able to print their own head on the garment as part of a live silkscreen printing action. The head is A3 size, black ink, and the print is a sacred "as you please."
We cordially invite you, with tenderness for tomorrow!
SZARE WRONY is an artistic and craft duo that seeks to shape a new perspective on the life of objects, specifically second-hand sweaters and cotton. Alicja Karska and Ania Witkowska, graduates of the Gdańsk Academy of Fine Arts, work between Gdańsk, Warsaw, and Szczecin. They founded Szare Wrony directly as a result of the pandemic in 2020. Isolation and limited access to nature during the first lockdown made them realize that they should redirect their creative energy into something that could change people's attitudes towards used items and generate a smaller carbon footprint. The girls discover the potential hidden in discarded and unwanted vintage clothing. Wool is a valuable resource, a natural and versatile fiber, but unfortunately prone to damage and wear. However, it is easy to regenerate. They create in the spirit of Kintsugi (the philosophy of golden scars) - visible repairs through manual alterations, embroidery, knitting, and applications. They seek form based on the existing one. They give clothes a new individual character, making each one unique.
The Graphics Flower Shop (Kwiaciarnia Grafiki) – a studio in Warsaw, for the last decade cultivating the culture of screen printing with a view to democratizing access to art. They use this manual technique to carry out orders as well as their own projects, but first and foremost they invite artists to work with them. They distribute effects of their work via the online shop. Their graphic art is unique – the manually printed serigraphs allow for short editions, from several to a maximum of dozens of prints. The replicability of the technique influences its price, which is set at a level accessible to an average fan or collector. On the other hand, authenticity is important – each print is signed by the author. Freedom, equality, serigraphy!