Justyna Plec, Maciek Cholewa: Kosynierki i szeptuchy / premiera / sito na żywo

autor: Henryk Kwiatek

* 8 marca spotykamy się w @Kwiaciarnia Grafiki. Pierwotny pomysł świętowania Dnia kobiet zamieniamy na spotkanie, na którym chcemy omówić to co możemy wspólnie z Wami zrobić zarówno teraz jak i w najbliższej oraz dalszej przyszłości na rzecz Ukrainy. Jeśli macie pomysły jak wykorzystać nasze zasoby (@Kwiaciarnia Grafiki i @Galeria Szara) wpadajcie się podzielić! Przegadajmy to i działajmy!
* Będziemy też obijać sito na Waszych tekstyliach i w zamian zbierać datki na pomoc dla artystek i artystów z Ukrainy!

 

Kwiaciarnia Grafiki
ul. Smulikowskiego 6/8
drugie podwórko, suterena
8 marca, G. 19-21.
Wydarzenie towarzyszące wystawie „Maciej Cholewa. Widzenie peryferyjne” w Galerii Szarej.

Akcja „Sito na żywo”, ma bardzo proste zasady. Wy przynosicie koszulkę, prześcieradło, szmatę, czy inny textyl byle jasny. My drukujemy kolorem czarnym grafikę „Szeptuch” Maćka Cholewy.
Koszt nadruku: co łaska. Zysk przeznaczamy na cele jednej z organizacji wspierających potrzebujących w Ukrainie.

Premiera serigrafii Justyny Plec i Maćka Cholewy „Żywią i bronią”.
Wymiar: 40x50 cm
Edycja: 30 egz.
Cena: 210 zł
Serigrafia jest sito-graficznym zapisem rzeźby.

Autorzy o pracy „ŻYWIĄ I BRONIĄ” LUDOWA HERSTORIA POLSKI

— Przymusowa praca, ograniczenie możliwości przemieszczania się do minimum i wszechobecna przemoc ze strony szlachty definiowała życie przeciętnego chłopa okresu pańszczyźnianego. Chociaż codzienność klasy ludowej została stosunkowo dobrze udokumentowana w literaturze historycznej i szczególnie ostatnio, ciekawie opracowana m. in w publikacjach takich jak Ludowa historia Polski Adama Leszczyńskiego, czy Bękarty pańszczyzny Michała Rauszera, nadal trudno mówić o zachowaniu parytetu związanego z opowiadaniem historii kobiet. Często wynika to nie tyle ze złej intencji współczesnych autorek i autorów, ale z niedoboru materiału źródłowego oraz wielopoziomowej struktury relacji patriarchalnych. Chociaż uwłaczające warunki egzystencjalne dotykały większość nieuprzywilejowanych, istnieje wiele dowodów na to, że opresja jakiej doświadczały chłopki była spotęgowana przez relacje rodzinne. Stanowiły one nie tylko własność pana, ale często również męskiej części domowników. Wyzysk i brak jakiejkolwiek możliwości awansu społecznego sprowadzał je do roli przedmiotu użytkowego. Lockdown jakiego doświadczały znajduje swoją kontynuacje również obecnie. Chociaż pańszczyzna została zniesiona w XIX wieku, większość statystyk dowodzi, że nawet w najbogatszych krajach szanse kobiet w stosunku do mężczyzn nadal nie są wyrównane.

Nasze matki, babcie, siostry w dalszym ciągu zbyt często doświadczają przemocy domowej i faktycznego, powszechnie akceptowanego wyzysku związanego z fantazmatycznym wyobrażeniem roli modelowej kobiety. Sformułowanie Żywią i bronią stanowiło dewizę zapisaną na sztandarach oddziałów kosynierów z czasów insurekcji kościuszkowskiej. Naszą intencją było stworzenie herbu / symbolu kosynierek, w którym charakterystyczna męska czapka rogatywka znana z ikonografii insurekcyjnej zostaje zastąpiona chustą i wizerunkami kobiet, które nie tylko walczą, ale również żywią i bronią.

Justyna Plec (1988) feministka i psiara, zajmuje się tatuażem i grafiką. Współtwórczyni pracowni tatuatorskiej Trzy Gracje w Krakowie. Absolwentka Arts University Bournemouth na kierunku Ilustracji.
https://www.instagram.com/plec_tatu

Maciek Cholewa (1991) artysta wizualny, zajmuje się tworzeniem instalacji, obiektów, fotografią oraz wideo. Skupia się na tematach związanych z peryferiami, przestrzenią, społecznością lokalną oraz wizualną interpretacją tekstów kultury. W swoich narracjach stosuje przetworzenie zasłyszanych historii oraz kontekstów. Często bazuje na autorskich tekstach literackich.

Mieszka w małym mieście, które traktuje jako ważne źródło odniesień oraz inspiracji.

Autor profilu pozdrowienia z małego miasta
https://www.instagram.com/pozdrowienia_z_malego_miasta/