Estera Mrówka — Jeszcze chwilę nie chcę tego w kolorze

autor: Henryk Kwiatek

🇬🇧 below

Ponowne otwarcie Kwiaciarni Grafiki po wodach, remontach będziemy celebrować wystawą Jeszcze chwilę nie chcę tego w kolorze Estery Mrówki, naszej sitocóry. Będą serigrafie, będzie sito na żywo. Będzie Mrówka, będą Kwiatki.

Estera Mrówka — Jeszcze chwilę nie chcę tego w kolorze
Otwarcie: 18 czerwca, godzina 19-21
Kwiaciarnia Grafiki, ul. Smulikowskiego 6/8, drugie podwórko, suterena
Podczas otwarcia będzie akcja sita na żywo, szczegóły poniżej w tekście
Wystawę można oglądać do 10 września, po wcześniejszym umówieniu się.
Wydarzenie na fb. Zapraszamy.

Z Esterą łączy nas wspólna sitodrukowa droga. Zaczęło się parę lat temu od stażu, Mrówki w Kwiaciarni, gdzie infekowaliśmy ją sitem. Po czym nastąpił czas oddechu. Jednak nie na długo. Jak tylko Marta Kwiatek zaczęła prowadzić pracownię sitodruku na School of Form i pojawiła się szansa na wsparcie, wybór był jeden Estera. Ten wspólny sitożywot postanowiliśmy celebrować wystawą Mrówki w momencie, który jest dla nas ważny. Ponownym otwarciem Kwiaciarni Grafiki. W fundamentalnych w formie i wyrazie pracach Estery, które nie kokietują niuansem dostrzegamy skrajne stany towarzyszące nam tuż po zalaniu pracowni. Poczucie straty, ale jednocześnie nadzieję na nowe życie. Mrówka operująca czernią i bielą opowiada nie tylko o zero jedynkowej grze, którą nieustannie prowadzimy w codzienności. Ale również idealnie wpisuje się w binarny język techniki sitodruku. Gdzie siatka sita niczym życiowe decyzje przepuszcza farbę lub nie. 

— Przez długi czas znakiem rozpoznawczym mojej sztuki było swobodne używanie koloru. Dominowały jaskrawe, wesołe gamy. Wiem, że wielu moich odbiorców po prostu to lubiło, przez kolor moje prace wydawały się lżejsze, przyjemniejsze, łatwiej przyswajalne. Mimo, że paradoksalnie traktowały często o „poważniejszych” tematach. W pewnym momencie dokonałam zwrotu. Zrezygnowałam z wielobarwności na rzecz monochromu. Chciałam sprawdzić granice rysunku. Za pomocą czarno-białych form, próbuję opowiedzieć o zwyczajności, codzienności, prostocie. Pasjonuje mnie obserwacja, a więc podglądam i podsłuchuję, aby tworzyć istoty, do których każdy z nas może się odnieść. Często jeszcze całkiem ludzkie (lub ludkowate), kiedy indziej zupełnie abstrakcyjnie, wylewające się, niekształtne. Mimo, że kuszący wydaję się powrót do koloru (troszkę za nim tęsknie) i już za chwileczkę, już za momencik do niego wrócę (mamo!), to czuję że jeszcze chwilę nie chcę tego w kolorze - mam tyle do powiedzenia w rysunku! — opowiada Estera Mrówka.

— Sztuka Mrówki składa się z chwil. Charakterystyczne kreski pisma obrazkowego nasycają lakoniczną wyobraźnię. Obraz jest dynamiczny, a kadr to rodzaj sceny, na której rozgrywa się zdarzenie. Chwila narzuca potrzebę skrótu, a Estera wykorzystuje tempo ulicy, wyostrza umiejętność syntezy, zapętlając zdarzenia w najmniejszej koniecznej liczbie gestów. Skrót eliminuje dekoracyjną zbędność, a zostawia gęste i buzujące emocje. Spójrz, to tylko chwila i cześć — dodaje Paweł Brylski.

Estera Mrówka. Absolwentka Grafiki w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. 2022 roku obroniła dyplom magisterski w pracowni Rysunku prof. Joanny Kaiser-Plaskowskiej. W tym samym roku zaczęła pracę jako asystentka w Pracowni Sitodruku i Barwienia Tkanin w School of Form Uniwersytetu SWPS w Warszawie. Zajmuje się głównie rysunkiem, ilustracją, malarstwem i grafiką warsztatową — a szczególnie serigrafią. Jej rysunki zobaczyć można w przestrzeni miejskiej. Ma za sobą trzy wystawy solowe  2022 — „wszystko jest bardzo niepewne i to właśnie mnie uspokaja” w Galerii Szaber, w  oraz 2023 — „zdarzają się różne przypadki” w Galerii Monocity w Krakowie, „enlightment” w miejskiej galerii gablotowej AdHOK.  Do tego udział w zbiorowych wystawach i festiwalach  — TRISITY###5 trójmiejski festiwal sitodruku, Paste Up Warsaw — Festiwal plakatu niezależnego, LIBERTÉ, ÉGALITÉ, SERIGRAFITÉ! – wykwity kultury sitodruku w BWA Zielona Góra, i inne.

Sito na żywo
Akcja sita na żywo ma proste zasady, Wy przynosicie jasny textyl (farba będzie czarna), który wspólnie zadrukujemy grafiką Estery Mrówki. Sito świetnie przywraca blask ukochanym ciuszką. Nowa warstwa farby potrafi przywrócić do życia textyla z czeluści garderoby. Nie kupujcie recyklujcie!

  • Farby wodne, które będą w użyciu podczas akcji lubią się najbardziej z naturalnymi podłożami. Nie koniecznie nowymi i nie koniecznie jasnymi.
    Syntetyk możemy zadrukować raczej jako pamiątkę spotkania.
  • Wymiar grafiki około a3.
  • Nadruk sakralne „co łaska”.
  • Kolor nadruku czarny.

Ciało kuratorskie, produkcja, grafika: Kwiaciarnia Grafiki

"I don't want it in color for a while" by Estera Mrówka.

We are thrilled to celebrate the reopening of Kwiaciarnia Grafiki with an exhibition "I don't want it in color for a while" by Estera Mrówka, our silkscreen-daughter. The exhibition will feature serigraphs, live printing action, and the presence of Mrówka and the Kwiatki team.

Estera Mrówka — I don't want it in color for a while
Opening: June 18, 7-9 pm Location: Kwiaciarnia Grafiki, ul. Smulikowskiego 6/8, second courtyard, basement 
Live printing action during the opening. Don't forget to bring a light-teeez, not necessarily a new one. Pay what you want for print.
The exhibition will be open until September 10 by appointment.

We have a shared silkscreen printing history with Estera. It all started a few years ago with an internship at the Kwiaciarnia Grafiki, where she was infected to silkscreen printing. After a short break, Estera joined Marta Kwiatek's silkscreen printing workshop at the School of Form, and we were excited to collaborate once again. This shared silkscreen printing journey is celebrated with Mrówka's exhibition during a significant event for us - the reopening of Kwiaciarnia Grafiki.

Estera's works, fundamental in form and expression, do not flirt with nuance, reflecting the extreme states we experienced after the studio flood. A sense of loss, but also hope for new life. Mrówka, working in black and white, tells a story not only about the binary game we constantly play in everyday life but also perfectly fits into the binary language of silkscreen printing technique. Where the screen mesh, like life's decisions, lets the ink pass through or not.

Estera Mrówka. Graduate of Graphics at the Academy of Fine Arts in Krakow. In 2022, she defended her master's thesis in the Drawing Studio of prof. Joanna Kaiser-Plaskowska. In the same year, she started working as an assistant in the Silkscreen Printing and Fabric Dyeing Studio at the School of Form, SWPS University in Warsaw. She is mainly involved in drawing, illustration, painting and workshop graphics - especially serigraphy. Her drawings can be seen in the urban space.